Повномасштабна агресія вплинула на забезпечення доступу до правосуддя, у тому числі для вразливих верств населення. Адже з однієї сторони чимало судів зруйновано, а з іншої - ті установи, які працюють, не завжди мають спеціальні засоби та інфраструктуру. Окреме питання, актуальність якого суттєво зросла, це відсутність служб підтримки вразливих осіб у судах.
Сьогодні це питання потребує особливої уваги. Адже в країні значно зросла кількість вразливих користувачів судових послуг, зокрема, ВПО, потерпілих та свідків воєнних злочинів та інші категорії вразливих осіб.
У 2018 експерти Проєкту ЄС “Право-Justiсe” запропонували створювати Служби підтримки вразливих користувачів судових послуг. Відповідно до пропозицій, вони мають функціонувати на базі суду та надавати комплексні послуги вразливим категоріям користувачів судової системи, зокрема потерпілим та свідкам. Це може відбуватися до, під час їх участі у судовому процесі та безпосередньо після прийняття остаточного судового рішення.
Що може запропонувати служба підтримки в суді?
Служба підтримки вразливих користувачів судових послуг, перш за все, допомагає забезпечити необхідну моральну підтримку, психологічну допомогу. Після детального вивчення судової справи представники служби проводять аналіз необхідного рівня залучення, з огляду на оцінку потреб людини. При цьому беруться до уваги складність судової справи, психо-емоційний стан людини, ризики для життя і здоров’я. У разі потреби працівники служби можуть скерувати вразливого свідка чи потерпілого до відповідних професіоналів (психолога, соціального працівника тощо).
Правильна комунікація з потерпілими та свідками
Спілкування є первинним сервісом для визначення потреб потерпілих, свідків при розгляді кримінальних проваджень, а тому воно повинно бути ефективним та успішним. Для цього необхідно чітко розуміти мету кожної конкретної взаємодії та сформувати певну комунікаційну політику. Спілкування допомагає представникам служб підтримки виявити потреби потерпілих, свідків при розгляді кримінальних проваджень та спланувати подальші дії.
Захист свідків та потерпілих
Працівники служби підтримки мають завчасно вживати необхідних заходів для забезпечення захисту вразливих верств населення, які звертаються до суду. Наприклад, допомагають запобігти небажаних контактів потерпілих та свідків з особами, що підозрюються чи обвинувачуються у вчиненні злочину. Якщо необхідно, то залучають працівників Служби судової охорони.
Волонтерство у суді
Один із напрямків впровадження сервісів для вразливих користувачів судових послуг стало створення служб волонтерів у судах на базі досвіду міжнародних експертів з Литви та Скандинавських країн. Судові волонтери допомагають знайти зали судових засідань, надають практичну інформацію, роз’яснюють права та обов’язки, надають емоційну підтримку, допомагають в організації соціальних заходів. Також вони інформують про роботу суду, можливість отримання правової допомоги від держави.
Безбар’єрний дизайн
Безбар'єрне планування – це не тільки фізичний доступ як такий (наприклад, рампи доступності), а доступ до всього спектру функціональних можливостей, включаючи доступ до інформації. Вони надаються за допомогою вивісок з шрифтом Брайля, сенсорних екранів, допоміжних пристроїв прослуховування та інших рішень. Його завдання – розширити можливості вразливих користувачів суду брати участь у провадженнях нарівні з іншими користувачами судових послуг.
“Зелені кімнати”
Обстановка, дружня до дитини, є дуже важливою, адже діти - це особлива категорія учасників судового процесу, пережиті обставини можуть посилити їхню беззахисність. Тому корисною є практика облаштування так званих “зелених кімнат” - затишних приміщень зі “cпокійними” кольорами навколо - зеленим або блакитним. У таких приміщеннях дитина може під час розмови не дивитись на співбесідника, а малювати, перебирати іграшки, навіть дивитися улюблені мультфільми. Дитина, з якою працює суддя, може сісти за спільний стіл з суддею, поруч передбачено місце для одного з батьків чи опікунів. Таким чином, суддя в невимушеній обстановці може спілкуватися з дитиною-свідком чи жертвою.
При цьому працівники служби підтримки повинні володіти базовими навичками спілкування з дітьми, щоб забезпечувати для них відчуття безпеки і комфорту в суді, створювати атмосферу спокою.
Міжінституційна співпраця
Міжінституційна взаємодія може відбуватися між різними органами влади, громадського сектору, іншими судами для реалізації проєктів різних напрямків сервісів для вразливих осіб. Це можуть бути теми захисту та підтримки дітей у процесі правосуддя, гендерної рівності, протидії ґендерно обумовленому насильству в сім’ї, протидії торгівлі людьми тощо.
Приклади впровадження сервісів підтримки
Тернопільський районний суд Тернопільської області запустив волонтерську службу та налагодив міжінституційну співпрацю. Представники суду відслідковували всі соціальні проекти, до яких можна залучити суд для налагодження міжвідомчої співпраці для реалізації сервісу для потерпілих. Це такі напрямки, як координаційна рада з питань сім'ї, гендерної рівності, запобігання домашньому насильству та протидії торгівлі людьми; громадські організації; міжвідомча робоча група щодо впровадження в області моделі захисту та соціально-психологічної підтримки дітей у процесі правосуддя.
Волонтери у суді відповідали за перенаправлення громадян для отримання безоплатної правової допомоги; інформування про доступні послуги для підтримки потерпілих; популяризацію використання електронних сервісів для дистанційного судового провадження.
У Вінницькому апеляційному суді в рамках свого проекту щодо послуг для вразливих категорій користувачів суду реалізовано такі рішення: інтегрована рецепція суду, судові волонтери, налагодження інституційної взаємодії та переадресація громадян. Створення інтегрованої рецепції дозволило оцінити потреби відвідувачів при вході до суду та більш якісно надавати їм судові послуги. Окрім того, Служба волонтерів у суді стала джерелом заповнення вакантних посад під час війни. Оскільки судові волонтери мали необхідні навички та знання, одного з них уже призначили секретарем судових засідань.
Також суд співпрацює з міжвідомчою робочою групою з питань запобігання та протидії ґендерно обумовленому насильству в сім’ї. Крім того, суд бере участь у роботі обласної міжвідомчої групи зі створення міждисциплінарного центру «Барнахус». Учасники групи активно працюють над тим, щоб допит дітей проходив у максимально сприятливих, дружніх та комфортних умовах.
Існує ще багато прикладів сервісів для вразливих користувачів судових послуг, які допоможуть ефективно та результативно надавати їм підтримку під час взаємодії з системою правосуддя. Важливо, що сервіси для вразливих користувачів судів залишаються стійкими ініціативами навіть перед викликами, спричиненими російською агресією.
Крім того, служба підтримки може задовольнити потреби жертв і свідків військових злочинів, що дуже важливо для ефективного судового розгляду справ і забезпечення доступу до правосуддя для вразливих користувачів судів.
Водночас важливою перевагою сервісів для вразливих користувачів суду залишається матеріальна доступність у їх реалізації. Вони часто не потребують додаткового фінансування та можуть були розроблені представниками суду за власною ініціативою.
Євгенія Бондаренко, національна експертка Проєкту ЄС “Право-Justice”
Володимир Чабан, головний національний експерт компоненту Судова реформа Проєкту ЄС “Право-Justice”
Матеріал опубліковано на порталі Юридичної газети: https://bit.ly/3WDwjqB