Сервіс підтримки постраждалих від домашнього насильства у Вінницькому апеляційному суді запровадили рік тому в межах реалізації концепції клієнтоорієнтованого суду та Стратегії розвитку волонтерського сервісу у Вінницькому апеляційному суді на 2021-2023 роки. Ідея створити його народилась у керівниці апарату ВАС Наталі Король під час навчання стосовно запровадження сервісів для вразливих категорій користувачів судів, що організував Проєкт ЄС «Право-Justice». Після його завершення спочатку на базі установи створили волонтерський сервіс, а похідною від нього і стала служба для постраждалих від домашнього насильства, бо в ній працюють не лише представники апарату суду, а й волонтери.
Мета служби – не допустити вторинної віктимізації постраждалих від сімейної тиранії.
Завдання – надання емоційної, інформаційної підтримки безпосередньо, а також правової та психологічної допомоги – через механізм перенаправлення.
Етапи впровадження
1) Затвердження персонального складу служби: керівник апарату суду, заступники керівника апарату суду, начальник управління забезпечення судового процесу, заступник начальника відділу інформаційно-аналітичної роботи, головний спеціаліст відділу забезпечення діяльності судової палати з розгляду кримінальних справ; судові волонтери;
2) створення каналів комунікації: телеграм-група служби, Vіber, e-mail;
3) погодження алгоритму дій та переліку видів допомоги:
інформаційна;
правова;
психологічна;
особистий супровід;
4) презентація служби на засіданні Міжвідомчої робочої групи з питань сім’ї, запобігання домашньому насильству та протидії торгівлі людьми, яке відбулося в Денному центрі Вінницького міського центру соціальних служб;
5) запровадження.
Обсяг послуг
Завдання служби реалізовуються через:
Комунікація з постраждалими від домашнього насильства
Із метою емоційної підтримки постраждалих від домашнього насильства та забезпечення безпеки листування Вінницький апеляційний суд створив окрему електронну скриньку з символічною назвою turbotaprovas@vna.court.gov.ua, доступ до якої надано працівникові служби.
Комунікація забезпечується за допомогою засобів телефонного зв’язку: (063) 53-58-536 (Vіber).
На електронну адресу кожної постраждалої особи служба надсилає лист, зміст якого та перелік інформаційних буклетів як додатків до звернення попередньо обговорили з психологом:
Шановна/ -ий…!
Вас вітає служба підтримки постраждалих від домашнього насильства Вінницького апеляційного суду!
Насамперед хочемо Вам сказати, що будь-яке насилля є неприпустимим. Ви доклали багато зусиль, щоб потурбуватись про власну безпеку.
Хочемо запевнити, що Ви – не наодинці у цій ситуації: ми докладемо усіх зусиль для забезпечення Вашої безпеки також у суді.
Служба забезпечує підтримку постраждалих протягом розгляду справи у суді.
Хочемо, щоб Ви знали, що Ви маєте право на допомогу та захист!
Насамперед – отримати інформацію про свої права та як їх реалізувати, юридичний захист, психологічну, соціальну та медичну допомогу!
...
Найголовніше – це Ваша безпека!
Ми – готові бути поруч!
Із повагою
Служба підтримки постраждалих від домашнього насильства Вінницького апеляційного суду
Результати діяльності служби підтримки постраждалих
З травня 2023 року, тобто з початку роботи сервісу, станом на 8 травня 2024 року до Вінницького апеляційного суду надійшло 64 провадження про домашнє насильство:
8 кримінальних справ (у 2-х провадження зупинено; 1 – направлено на новий судовий розгляд до суду першої інстанції та у 3 – вироки скасовано з ухваленням нового вироку);
55 справ про адміністративні правопорушення (у 19 – судове рішення залишено без змін, у 22 – скасовано із закриттям провадження; в 12 – апеляційні скарги повернуто апелянтам без розгляду; у 2 – рішення змінено).
Три справи про домашнє насильство як адмінправопорушення нині перебувають на розгляді ВАС.
З усіма постраждалими від домашнього насильства проведено телефонні розмови:
– 30 особам на їхнє бажання надано інформаційну підтримку: за допомогою месенджерів «Viber» та «Telegram» надіслано інформаційні буклети;
– в двох випадках зорієнтовано на отримання безоплатної вторинної допомоги;
– для отримання психологічної допомоги трьом постраждалим рекомендовано звернутись до денного кризового центру по вулиці Космонавтів у Вінниці;
– у двох випадках забезпечено супровід волонтера до і під час судового засідання.
«Постраждалим просто страшно. І знизити такий страх можна елементарним людяним ставленням, супроводом, наданням інформації щодо судових процедур простою мовою та роз'ясненням. Віримо, що наш досвід буде корисним і пошириться», – підкреслила керівниця апарату ВАС Наталя Король, з ініціативи якої і створено службу.
«Sharing» проєкту
– 11.05.2023: презентація служби на засіданні Міжвідомчої робочої групи з питань сім’ї, запобігання домашньому насильству та протидії торгівлі людьми, яке відбулося в Денному центрі Вінницького міського центру соціальних служб;
– 24.05.2023: круглий стіл «Поточний прогрес і виклики щодо впровадження сервісів для вразливих користувачів суду» за підтримки Проєкту ЄС “PJ II”;
– 27.09.2023: конференція MCI “Доступ до правосуддя в умовах війни: нові підходи у сервісах для вразливих”;
– 19.10.2023: інформування про роботу Служби в передачі “Інсайт” радіокомпанії “Місто над Бугом”
– 26.10.2023: ознайомлення учасників навчального курсу підготовки експертів з питань розбудови місцевих систем запобігання та протидії домашньому та гендерно зумовленому насильству в межах партнерства з UNFPA.
Пресслужба Вінницького апеляційного суду